Strah od zaraze?

Strah od zaraze?

Ljudska bića osećaju strah i uznemirenost iz najrazličitijih razloga. Iako takva osećanja često povezujemo sa nečim negativnim, ponekad je to adaptivna reakcija koja se pojavljuje u opasnim situacijama i zbog toga je korisna za razvoj naše vrste.

U situaciji kada ceo svet vodi bitku sa pandemijom Kovid 19, sasvim je očekivano da se pojavljuje kolektivna kriza jer se ljudi suočavaju sa različitim vrstama teškoća.

Ovo je pogodno tlo da se udruže nasledni faktori sa nizom problema koji pogoduju razvoju depresije, anksioznosti, strahu od bolesti, neizvesnosti, egzistencije, opsesivno kompulzivnih poremećaja, straha od zatvorenog prostora i sličnih osećaja koji ometaju normalno funkcionisanje i blokiraju lični razvoj.

Za nas koji pružamo bilo koju vrstu pomoći ljudima da ublaže tegobe, važno je da uvažimo emociju i razumemo njihov strah da nemaju kapacitete da se izbore sa situacijom i teško prihvataju da su onemogućeni da rade stvari koje su radili u normalnim životnim okolnostima.

Takva stanja nije dobro dugo trpeti. Telo vam kroz promene ponašanja šalje signale koje ne bi trebalo da ignorišete jer nekada niste ni svesni količine patnje koju potiskujete. Pre ili kasnije to će se ispoljiti i zato se ne ustručavajte da na vreme potražite stručnu pomoć.

Svakako je ova situacija podnošljivija za ljude kojima egzistencija nije ugrožena jer nije potrebno da se dodatno angažuju i mnogi je čak doživljavaju kao predah.

6 načina za razvijanje mehanizma za prevazilaženje krize:

  1. Prihvatite

Neizvesna situacija izaziva veliku nelagodu jer podstiče misli koje sabotiraju vaše mogućnosti da preduzimate određene korake. Ne dozvoljava vam da budete onakvi kakvi želite da budete, niti možete da iskoristite svoj puni potencijal. Prihvatajući da strah postoji i da brige zbog neizvesne budućnosti trpe apsolutno svi, može da vam pomogne u smanjenju anksioznosti. Kad prestanete da se opirete telo se opušta i grč odbrambenog stava popušta. To je put ka trajnom oslobađanju od neprijatnog stanja strepnje.

  1. Preduzmite mere

Ljudi su skloni da razrađuju određene hipoteze o budućim situacijama što izaziva iracionalan strah kog se teško oslobađamo. Takvim pretpostavkama ne uspevamo da pariramo i prema tome nemamo mogućnost da saznamo da li su istinite. Mnogo puta kada se suočimo sa strahom, otkrivamo da su ograničavajuće misli bile nerealne i da je naše predviđanje budućnosti bilo pogrešno. Ako želite da radite na svom psihičkom zdravlju onda je potrebno da vežbate sopstvenu toleranciju na neizvesnost.

  1. Živite u sadašnjosti

Jedini trenutak koji realno živimo je sadašnji. Sve ostalo se dešava samo u našem umu i obično imamo žal za prošlim „dobrim“ vremenima ili strah od budućih neizvesnih situacija.

Potrudite se da okupirate svoje misli sa što više aktivnosti u datim uslovima: šetajte, čitajte, bavite se porodicom, kućnim ljubimcima, učite nove korisne veštine i koristite savremene tehnologije za komunikaciju, jer saveti stručnjaka upozoravaju na fizičku, a ne na socijalnu distancu. Budite kreativni i ne dozvolite da propustite makar i jedan dan da ga proživite u svojoj punoći.

  1. Jačajte samopouzdanje

Samopouzdanje je ključno u svakom procesu promena. Samopouzdanje ili visoka samoefikasnost nam pomažu da se osnažimo pred promenama i da mislimo da su izazovi koje preduzimamo mogući i dostižni.

Ljudi su skloni da budu veoma strogi prema sebi kada nam stvari ne idu od ruke. Moramo da se potrudimo da imamo mentalitet koji ne osuđuje, već da naša životna filozofija bude razumevanje i saosećanje koji značajno doprinose našem mentalnom zdravlju.

Postanite posmatrač iskustva i živite u stvarnosti koja vas okružuje, ali razvijajte tehnike koje vam pomažu da stvari vidite uvek sa one strane koja je korisna za vas.

  1. Pronađite motivaciju

Alat koji može da bude koristan za prevazilaženje ovih neželjenih situacija jeste osvešćivanje i planiranje ciljeva koji vas vode u budućnost koju želite da živite. Važno je postaviti kratkoročne ciljeve koji će vas voditi korak po korak ka većim zanimljivim projektima.

  1. Potražite pomoć

Kada se i pored svega ne snalazite u ovoj situaciji i niste u stanju da prevaziđete svoje strahove, najbolje je da potražite pomoć stručnjaka.

Neke od prednosti savetovanja su:

  • pomaže u planiranju i postizanju realnih ciljeva
  • oslobađa vas ograničavajućih uverenja
  • postajete kreativniji, fleksibilniji i prilagodljiviji na promene
  • učite da kontrolišete stres i bolje upravljanje vremenom
  • čini vas samosvesnijim i pomaže da idete dalje.

 

Na kraju, i ovo će proći!  Važno je da izdržite!

 

 

 

 

 



Call Now Button