17 sep 10 saveta za rešavanje konflikta
Konflikt može da nastane iz suprotstavljenih ideja sa drugom osobom, ali možete da ga imate i sami sa sobom kada ste rastrzani između dve različite želje.
Ovo su neizbežne situacije i uvek će se dešavati kada su u pitanju različita očekivanja. Sukobe možete da izbegnete ako ih prepoznate u ranoj fazi i primenite neke od strategija koje ću vam napisati.
U nekim slučajevima potrebno je da promenite ponašanje ili preispitate svoja ograničavajuća uverenja.
Cilj je da naučite da razvijete sposobnost da konflikte rešavate mirnim putem.
10 saveta za rešavanje konflikta:
- Budite mirni
Od suštinske je važnosti da ostanete smireni da biste dobro upravljali situacijom. To vam pomaže da dobijete na vremenu i događaj sagledate iz druge perspektive.
- Slušajte, ali da čujete
U većini konflikata, slušanje se svodi na razmišljanje kako da se opovrgne argument osobe sa kojom smo u sukobu. Jedini način da se reši problem je da stvarno čujete šta druga osoba govori i pokušate da razumete zašto ili zbog čega to govori.
- Naglasite pozitivno
Kada je neko besan, najbolje je da samo slušate dok ne počne da se smiruje. Pokažite razumevanje klimanjem glave ili mirnim verbalnim znakovima. Pokazivanje empatije i pozitivnog stava odmah opušta ljude.
- Svoje argumente iznesite taktično
Kada se situacija smiri, ovde je ključno da pomognete drugoj strani da razume vašu perspektivu po tom pitanju. Za ovo je korisno poznavanje asertivne komunikacije. To bi značilo da možete (i znate kako) da kažete šta zaista mislite i kako se osećate, a da to ne podrazumeva da degradirate, ponizite ili uvredite osobu sa kojom komunicirate.
- Napadajte problem, a ne osobu
Važno je da pokušate da obezličite vaše komentare što je moguće više i da se fokusirate samo na problem. Umesto da optužujete ljude da „uvek zabrljaju“, bolje je reći: „hajde da analiziramo zašto se to stalno dešava“. Važno je da zapamtite da se u većini izjava koje dajemo u sukobu nosimo sa sopstvenim besom.
- Izbegavajte nametanje krivice
Kada je u pitanju rešavanje konflikta, osuđivanje može da funkcioniše samo ako smo spremni da priznamo svoju grešku. Uopšteno govoreći traženje krivca ne rešava problem. Ako se osoba oseća okrivljenom, verovatno će se okrenuti i otići.
- Fokusirajte se na budućnost, a ne na prošlost
U sadašnjosti i budućnosti je rešenje. Umesto da analizirate šta je pošlo po zlu ili šta je trebalo da se uradi, fokusirajte se na rešenja. Problem je tu, sada samo možete da tražite način da se on reši.
- Postavljajte prava pitanja
Pitanja poput „zašto?“ ili „gde ti je bila pamet?“ predstavljaju nas kao da smo u nekoj prednosti i čekamo objašnjenje. Ako želimo iskren odgovor, bolje je da pokažemo razumevanje i spremnost da nađemo izlaz.
- Budite kreativni
Važno je da mislite o tome da o svemu možete da pregovarate i da svaka ideja može da se prihvati kao moguće rešenje konflikta. Posmatrajte šta pozitivno može da se izvuče iz konfliktne situacije, a proaktivan i saradnički stav će da pomogne da se pronađe brzo i zadovoljavajuće rešenje za sve uključene strane.
- Proslavite dogovor
Ponekad rešavanje konflikta može da bude dug i težak proces. Nekada su „zaraćene strane“ dugo u neugodnoj poziciji, bez želje ili ideje kako da ponovo izgrade poverenje.
Budite kreativni dok pokušavate da pronađete najbolje, a ne najbrže rešenje. Kada se to postigne, dobro je da čestitate jedni drugima i proslavite uspeh!